Hae
Minis with Style

Istumatyö yllätti – selkä aivan jumissa!

Kun laitat googleen istumatyö niin minulla ainakin tarjoaa ensimmäisenä vaihtoehtoja: Istumatyön haitat, istumatyön ongelmat ja istumatyö vaarallista. Itse en ole koskaan tehnyt työtä missä istuttaisiin vain kokoajan. Toki monissa paikoissa istutaan jonkinverran ja se istuminen on hyvin jaksottaista. Leikkaussalissa anestesiahoitajana on monia leikkauksia missä ei kerkeä edes ajattelemaan tuolia vaan pystyssä ja liikkeellä ollaan kokoajan. Mutta on myös niitä vähän pitkäveteisempiä hommia missä kerkee istumaan myös aivan kyllästymiseen saakka. Nyt olen ollut harjoittelussa ja teen toimistotyötä päätteellä noin 7-9h päivässä kolmena päivänä viikossa. Kahtena päivänä opiskelen kotona mutta siinä tulee liikuttua enemmän ja saatan vaihtaa paikkaa pöydän äärestä sohvalle tai sängylle myös muutaman kerran. Toimisto + istumatyö on yhtäkuin selkä aivan jumissa!

 

istumatyö työpiste kotioffice

Ei minulla kotonakaan ole mikään ergonomisin tuoli

 

vaarallinen istumatyö

Mitä siinä istumatyössä on niin vaarallista ja pahaa? No minulla ensimmäinen oire on kuulemma yleisin eli niska- ja hartiakipu ja yläselän ongelmat. Minulla on aina ollut selkä enemmän ja vähemmän jumissa mutta nyt toimistotyön aloittamisen jälkeen yläselästä on mennyt jumiin aivan uusia kohtia ja lihaksia. Ja yläselän jumi haittaa hieman nukkumista ja aamulla meno on melko kankeaa ennen kuin pääsen kunnolla liikkeelle. Iltaisin saa välillä ottaa särkylääkettä ja lihasrelaksanttia ja toivon aamulla tilanteen olevan parempi.

Istuessa haitallista on asennon passiivisuus eli suuret lihasryhmät ovat paikallaan eikä ne saa tarpeeksi aktivoivaa liikettä. Jolloin tietenkin energian kulutus on vähäistä eli riskinä on passiivisuuden lisäksi myös lihominen. Mitä sille pitäisi siis tehdä? Tuolista tulisi nousta ylös aina välillä ja jaloitella. Minullakin on töissä sähköpöytä eli sen saa nostettua ylös jolloin töitä pystyy tekemään seisaaltaan. Pitää alkaa hyvödyntämään tätä ominaisuutta enemmän.

Istuminen huonossa asennossa myös venyttää ja heikentää selän takaosan lihaksia ja niiden kyky hoitaa ja tukea selkärankaa heikentyy. Siksi olisikin hyvä istua nojaten hyvään selkänojaan mutta tietokoneella työskennellessä asento tuppaa kallistua eteenpäin. Istuessa myös reiden ja vartalon välinen kulma pienenee, jolloin etureiden lihakset lyhentyvät ja takareidet venyvät. Lihakset alkavat muistamaan tämän asennon ja koko kehon tasapaino muuttuu ja se aiheuttaa kipua selkään ja hartioihin.

 

Panosta työtuoliin ja söödettävään pöytään. Pidä jaloittelutaukoja tarpeeksi usein ja käy hierojalla!

 

ivar hylly selkäjumi

Aurinko!

 

miten kivusta pääsee eroon?

Pitää muistaa pitää taukoja istumisessa ja nousta ylös jaloittelemaan. Ja jos sinulla on sähköinen pöytä niin nouse välillä tekemään töitä seisten.  Taukojumppa olisi hyvä ottaa myös kerran tai pari päivässä. Eikä se tarkoita välttämättä mitään hikijumppaa vaan ihan pieni lihasten aktivointi ja käsien ja pään pyörittely auttaa jo pitkälle. Tässäkohtaa ongelmana itselläni on se etten vaan muista pitää niitä taukoja. Mutta voisin aina kahvia hakiessa pyöritellä käsiä ja venytellä hieman. Minun kohdallani hieronta sarjahoitona ei tekisi varmastikkaan pahaa. Samalla minun pitäisi vaihtaa tyyny uuteen ja jämäkämpään versioon. Satulatuoli on kuulemma selälle hyvä, koska asento on siinä niin eri mutta minä ne ainakaan siinä oikein tykkää istua.

Ja viimeisenä minun tulisi harrastaa enemmän liikuntaa, jotta kroppa pysyy kunnossa ja kilot eivät pääsisi kertymään vyötärölle ja byllyyn. Mistä aasinsillalla päästään siihen, että viime lauantaina starttasin juoksukauden. Raivojuoksin 8,3km sateessa ja sykkeet huiteli punaisella koko matkan. Mutta kaikesta huolimatta askel kulki hyvin maaliin saakka. Maalissa olinkin aivan uitettu koira ja askel ei rullannut enää seuraavina päivinä niin hyvin. Eli tästä se alkaa taas, juoksukesää kohti!

Fashion center

 

Ja koska korkeakouluhaut ovat alkamassa käy lukemassa kirjoitukseni polkuopinnoista!

2 kommenttia

  1. Nadine kirjoitti:

    Olen ollut toimistotyössä (kotitoimistossa pääasiallisesti) jo päälle 10 vuotta. En voi sanoa, että selkäni tykkää siitä hirveästi. Nyt vielä tuolit on mitä sattuu, kun en pysty raahaamaan omaa mukanani. Se takia pyysin apua ammattilaiselta: https://viaperasperaadastra.com/2021/01/14/etatyolaisen-ergonomia-ja-taukojumppa/

    Liikunta on tietysti se, mikä auttaa parhaitten. Tsemppiä juoksukesään!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *