Hae
Minis with Style

Enemmän parempaa unta – vielä yksi lupaus!

Olen aina ajatellut että nukun todella hyvin ja 6h unta riittää aivan vallan  mainiosti yön aikana. Sillon aikana ennen lapsia olin töissä lentokentälllä ja siellä vuorot alkoivat 4.30-06 aamulla eli aikaisin piti herätä. Silloin päähäni pinttyi ajatus tuosta 6h unesta, että se riittää ja siihen pyrittiin kokoajan. Nyt olen huomannut ettei se enää riitä ja unikin on katkonaisempaa eli vuodelle 2021 tavoitteena saada parempaa unta joka palauttaa ja rentouttaa.

 

miksi hyvä uni on tärkeää

Aivot ja mieli tarvitsevat unta jonka avulla ne palautuvat päivästä ja valmistautuvat seuraavaan. Jotta ihminen oppii uutta ja muisti pelaa, hyvä uni on tärkeä edellytys. Alitajunta työskentelee unen aikana ja nukkuminen on myös luovuuden ja mielikuvituksen aikaa ja auttaa ihmistä sopeutumaan erilaisiin muuttuviin tilanteisiin. Eli se ei ole mikään pakollinen paha, joka riistää tunteja vuorokaudesta kaikelta mitä ruuhkavuosien aikana tulisi tehdä. Tämä on asia mikä minulta unohtuu, ja nipistän yö unista jotta saan enemmän omaa aikaa lasten mentyä nukkumaan. Viimeisen vuoden aikana juuri ne tärkeät koulujutut on tehty 20-00 välisenä aikana ja seuraavana aamuna on herätty aamuvuoroon ennen kuutta.

 

Edellisen kodin makuuhuone

unen tehtävät

  1. Palauttaa elimistöä ja lataa akkuja
  2. Ehkäisee stressiä, ylläpitää vastustuskykyä ja näin torjuu sairauksia
  3. Uni ylläpitää aineenvaihduntaa ja hormonitoimintaa ja edistää niiden tasapainoa
  4. Palauttaa henkistä voimaa ja vireyttä
  5. Uni auttaa käsittelemään tunteita
  6. Ylläpitää muistia ja auttaa oppimaan uusia asioita

Lähde: Mieli.fi/unen merkitys

 

ruuhkavuosien unet

Eli unet on minulla jääneet ihan toisijaiselle arvolle ja se on ollut minulle vain se pakollinen sängyssä olo joka pirulainen riistää tunteja minun kiireisistä vuorokausista. Olen nyt 34 vuotiaana huomannut sen ettei kuusi tuntia unta riitä ja vaikka kahvilla saa koneiston käyntiin niin se koneisto käy epävireisesti ja pätkittäin. En kuuntele kehon ilmoituksia väsymyksestä vaan korvaan sen tekemisellä. Motto on ollut pitkään että jos ei pysähdy istumaan niin en nukahda ja pystyn toimimaan päivästä toiseen. Nyt tilanne alkaa olemaan se, että unen ja levon vähyys nakertaa päätä ja kehoa. Suoritan elämää kokoajan, jotta saisin jotain parempaa itselleni ja perheelleni ja olen tätä suorittamista kutsunut aina projektityöskentelyksi mutta parhainkin projektityöläinen tarvitsee lepoa ja aikaa jolloin ei tee mitään ihmeellistä. Nyt on aika järjestää keholle ja mielelle parempaa unta. Luku ja kuunteluvinkkinä kaikille ylisuorittajille on Eeva Kolun kirja: Korkeintaan vähän väsynyt. Kuinka olla tarpeeksi maailmassa, jossa mikään ei riitä.

Uuden kodin makuuhuone. Huoneessa oli valmiiksi beiget seinät ja se sopi meille hyvin.

 

miten saada parempaa unta

listaan tähän muutaman keinon mitä ajattelin ottaa käyttöön, jotta saisin paremmin unta ja uni olisi laadullisesti hyvää. Ja aivan ensimmäinen mikä minun pitää korjata on se, että menen aikaisemmin nukkumaan. Ja nukkumaanmenon ja heräämisen säännöllisyys eli aina samoihin aikoihin. Tietokoneen ja kännykän välttäminen juuri ennen nukkumaan menoa ja tähän ajattelin ihan niinkin yksinkertaista ettei se puhelin tule sänkyyn mukaan. Herätys päälle ja puhelin yöpöydälle ja sitä ei selata enää sängyssä. Kahvia en saisi juoda enää illalla ja jos siihen joku raja pitää nyt vetää niin sovitaan vaikka ettei enää kello viiden jälkeen. Aiemmin olen saattanut juoda kahvia vielä myöhäänkin illalla, jotta jaksan kirjoittaa ja lukea illalla. Päiväunia en ole lasten jälkeen pystynyt harrastamaan mutta jos oikein väsyttää niin pienet powerunet mielummin kuin pannullinen kahvia. Uusi parempi tyynyt on ehdottomasti ostoslistalla, koska nukun aina kyljellään niin olkapää/hartiaseutu on aivan juntturassa kun tyyny on lysähtänyt. Ja onneksi meidän makuuhuoneessa on nykyään kaihtimien lisäksi myös pimennysverho niin huoneesta saa kesälläkin aivan pimeän. Itse en siedä mitään kajastavia valoja kun nukun. Näillä aloitan nyt ainakin ja turvaudun tarvittaessa pieneen melatoniiniin, jotta se uni tulisi aiemmin ja saisin nukahdettua levolliseen uneen ja saisin näin lepoa myös keholle ja mielelle.

Lue  myös edellinen kirjoitus: Lupaatko vai toivotko?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *