Hae
Minis with Style
Kaupallinen yhteistyö

Pirkko-Peruskuntoa etsimässä!

Kaupallinen yhteistyö: Polar

Sain viime viikolla muistutuksen facebookissa, että olen juossut puolimaratonin 9 vuotta sitten. Muistan hämärästi sen ajan. Olin sairaanhoitajaopiskelija, treenasin ja juoksin sen hyvän ystäväni ”koulukaverini” (tietäjät tietää) kanssa. Tämä koulukaveri on nykyään aviomieheni 😉 Juoksin matkan aikaan 2h 8min. ja se oli sen kahdeksan minuuttia yli minun tavoiteaikani. Asia kaihersi silloin ja meinasin että lähden juoksemaan vielä samana vuonna uudelleen mutta en sitten kuitenkaan lähtenyt.

 

En siis ole nytkään ajatellut lähteä parantamaan aikaa, mutta eihän sitä koskaan tiedä!

 

Minulla on aina ollut selkeä tyyli treenata

Minun treeneissäni on kaksi vaihdetta 1 ja 3, eli hiljaa ja täysillä. Minulta puuttuu tyystin tyyli ja tapa treenata peruskuntoa eli se 2 vaihe. Olen entinen discotanssija ja sitä treenattiin silloin ”muutama” vuosi sitten kovaa ja ohjelmia paukutettiin läpi täysillä. Meiltä puuttui silloinkin treeneistä peruskuntotreeni ne oheiset mitä monet nykyään treenaavat lajitreenin lisäksi. Eli en silloinkaan treenannut peruskuntoa vaan vedin discoa sykkeet tapissa ja välillä oksennus kurkussa ja venytteleminen ei ollut palauttavaa kehonhuoltoa vaan kaikki venytettiin äärimmilleen. Spagaatit joka suuntaan ja mahdollisesti ylikin, lähes joka päivä.

Kävin eilen pitkästä aikaa juoksulenkillä ja jostain muistini sopukoista olin päättänyt että vauhdin PITÄÄ olla 6,5-7min/km. Ei ehkä tarvitse kertoa, että keskisyke oli 164bpm ja maksimisyke 184bpm. Eli ehkä vähän liian kova näin alkuun. Joten päätin ottaa työn alle peruskunnon etsimisen ja aion opetella treenaamaan sillä alueella.

 

Peruspirkko peruskuntolenkillä

 

Tässä minua auttaa Polar vantage m

Eilisen juoksun jälkeen myös kello keksi ehdottaa peruskuntolenkkiä ja lähdin tekemään sitä tänään. Ongelmana oli vain se, että sen pirun sykkee pitöminen 131-149bpm välillä on todella vaikeeta. Kun juoksen niin syke nousee herkästi liian korkealle, koska en osaa juosta tarpeeksi hitaasti. Ja kun kävelen niin syke laskee liian alas. Nyin menemään siis kuin mikäkin vieteri, kun vaihtelin nopeutta polarin antamien värinöiden avulla. Mutta onnistuin kuitenkin olemaan oikealla syke alueella suurimman osan ajasta, kiitos ranteessa värisevän personal trainerin.

Olen nyt neljä päivää tutustunut uuteen polariini ja olen rakastunut. Ennen minulla oli suunto fitness3 ja kaipasin kokoajan Polarin prosentuaalista aktiivisuusnäyttöä. Polar vaikuttaa ottavan askeleet paremmin ja sen sykkeen mittaus on tarkempaa. Kellosta saa enemmän tietoa unesta ja palautumisesta mitä Suunto antoi.  Plus tämän pidempi ranneke menee minulla nilkkaan ja näin kello on mukana myös työpäivän aikana, kun en sairaanhoitajana saa pitää sitä ranteessa.  Näyttö on iso ja selkeä ja akku kestää suuntoon verrattuna todella hyvin. Kaiken kaikkiaan ihanaa palata takaisin Polariin!

Lenkin pituus

Sykealueet

Vauhdin pitää siis olla yli kahdeksan minuuttia kilometrille, jotta syke ei nouse liian korkealle.

 

asiaan on tulossa muutos

Meinaan kiinnittää vastedes enemmän huomiota peruskunnon kohottamiseen ja ehkä sitten joskus EHKÄ menen juosemaan sen puolimaratonin uudelleen ja pääsen sen kahden tunnin haamurajan alle. Lupaan myös venytellä maltillisesti ja kehoa huoltavasti enemmän. Tai oikeastaan jos nyt edes venyttelisi! Edelleenkään en käy vaakalla, koska tein sen lupauksen itselleni keväällä. En jaksa seurata sitä lukemaan orjallisesti niin en mene ollenkaan. Katson itseäni rehellisesti peilistä ja kuulostelen oloa ja vointia.

 

Toivottavasti aurinko jatkaa paistamista ja minun lenkkeily innostus ei kaadu sohjoon ja kylmyyteen. Koska niin hc ihminen en ole, että kävisin lenkillä sateessa tai kylmässä.

 

T. Peruspirkko

 

Kaupallinen yhteistyö: Polar

2 kommenttia

  1. heidieelin kirjoitti:

    Hei! Minä tuskailin aiemmin myös sen kanssa, että syke ei pysynyt juostessa peruskunto-alueella, vaikka menin överihitaasti. Sitten kävin määrittämässä henkilökohtaiset sykerajani Liikuntaklinikalla ja kappas, kaikki sykealueeni nousivat reippaasti! Maksimisykkeeni nousi myös reilusti, kun laskennallisesti se olisi 187, mutta todellisuudessa sain sen testissä nousemaan lukemaan 202! Suosittelen lämpimästi omien sykealueiden testaamista, jos haluaa saada treeneistä kaiken hyödyn irti. Polar Flowsta pystyy muuten ottamaan käyttöön juoksuohjelman, se on monipuolistanut mun treenejä todella paljon ja kehitystä on tapahtunut selvästi! Tsemppiä treeneihin! 🙂

    • miniswithstyle kirjoitti:

      Hei joo toi vois olla mulle hyvä. Koska veikkaan et mullakin se maksimi on laskennallista korkeampi. Olen tottunut myös treenaamaan kovaa ja korkealla sykkeellä. Pitää tutustua noihin juoksuohjelmiin. Kiitos, tsemppiä myös sinulle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *